Kennis, wat is dat eigenlijk?

old-books-436498_640

Een Honoursprogramma Kennismanagement 3.0. Het leek mij leuk, maar wat het precies inhield dat kon ik niet vertellen. Maar toen was daar het KM Safari Weekend. Op zaterdag 12 en zondag 13 september kwamen we met 13 studenten bijeen bij het Nest. Op een zaterdag en zondag? Ja, op een zaterdag en zondag. Er mag toch iets verwacht worden van deze gemotiveerde studenten.

De groepsvorming stond het hele weekend centraal. Daarnaast kregen we theorie en een aantal opdrachten. Dus, kan ik na dit weekend precies vertellen wat kennismanagement nou precies is? Nee, maar het is wel een stuk concreter.

brain-544412_640

Een weekend vol leuke en nieuwe dingen. Een van de meest inspirerende opdrachten vond ik de opdracht waarbij we moesten bepalen wat kennis nou precies is. Met een tweetal of drietal gingen we naar buiten om hierover te brainstormen. Het bleek lastiger te definiëren dan ik had gedacht. In mijn hoofd had ik een duidelijk beeld van wat kennis inhield, maar dit te verwoorden was moeilijk. Door vragen te blijven stellen, werd het wel steeds duidelijker wat kennis niet inhield. Vaardigheden, intuïtie, ervaringen allemaal heeft het met kennis te maken.

Vervolgens werd het uitgelegd door Katja met behulp van de volgende formule van Weggeman:

K = I x EVA

Weggeman definieert kennis als een persoonlijk vermogen. Dit vermogen is gebaseerd op de informatie, de ervaring, de vaardigheid en de attitude die een persoon bezit. Kennis is voor iedereen persoonlijk want iedereen heeft andere ervaringen en vaardigheden.

De reden waarom ik deze opdracht zo inspirerend heeft verschillende redenen. Ten eerste vond ik het fijn dat een groepsopdracht was. Een beetje sparren met elkaar levert bijna altijd wel een nieuw inzicht op. Ten tweede was het fijn dat er ook theorie aan te pas kwam. Hierdoor werd het een combinatie opdracht van theorie en praktijk. De belangrijkste reden is dat ik over de opdracht bleef nadenken. Op de fiets naar huis bleef ik filosoferen over wat ik kennis vind en wat ik belangrijke kennis vind.  Dat vind ik het belangrijkste aan inspirerende opdrachten, dat je blijft nadenken. Dan sluit ik bij deze blog af met een quote van Albert Einstein. Want dit was ook een van de dingen waar ik over na ging denken, is kennis het belangrijkste wat er is? Voor mij is dat niet het geval.

Imagination is more important than knowledge – Albert Einstein

Wat denk jij dat kennis is? Vind jij verbeelding belangrijker? Laat het weten in een reactie.

Plaats een reactie