Het kenniscafé

Al weken waren we bezig met voorbereidingen. Zo spraken we bij het muizenhuis in de Openbare Bibliotheek Amsterdam ook al over het kenniscafé. Wat voor sfeer moet de avond hebben? Wat verwacht iedereen van de avond? Voor iedereen was het belangrijk dat de avond informeel moest zijn. Maar op dinsdag 8 december was het zover. De dag van het kenniscafé.

Het was een gure winterdag. De regen kwam met bakken uit de lucht vallen en er stond ook een stevige wind. Terwijl wij warm binnen stonden, was het wachten op de gasten vanuit het werkveld en van de LinkedIn groep kennismanagement. Helaas waren er minder mensen dan verwacht. We hadden besloten om onze onderzoeken te laten zien bij het café. Dit betekende dat er vijf tafels waren, namelijk:

  • KM Matrix
  • Analytics
  • De Clinderdas
  • Awareness Group
  • WORKMUNITY

Eerst zouden er vijf rondes zijn met alle tafels, maar we besloten per ronde drie tafels te laten mee doen. Op deze manier stonden er meer mensen bij de tafels. Zo kon je ook meer het gesprek aangaan en kon je met alle personen die meededen met het onderzoek bij je tafel blijven.

Tijdens het onderzoek wilden wij ons prototype gaan testen. Laat ik eerst even wat achtergrondinformatie geven. Veel panden staan leeg in Nederland. De vastgoedondernemers willen graag hun panden gevuld zien. Daarnaast zijn er veel zzp-ers en start-ups die juist op zoek zijn naar een pand. Daarom is er een grote opkomst van co-working ruimtes zoals Spaces en wework. Om de communicatie tussen de co-workers en de vastgoedondernemer te verbeteren, hebben wij een app bedacht. Deze app moet beide partijen dichter bij elkaar brengen. Het uiteindelijke doel is dat je een community creëert waarin je de kennis van alle co-workers in het pand gebruikt. Daarbij speelt de pandeigenaar een belangrijke rol door faciliteiten te verzorgen en te optimaliseren. Met de app zijn mensen minder tijd kwijt aan administratie en zijn alle problemen binnen een paar klikken te melden. De pandeigenaren weten wat de wensen en behoeften zijn van de co-workers. Doordat er voor beide partijen winst is te behalen, blijven ze bij elkaar. En dat is natuurlijk goed voor elke partij.

CVuPoh0WcAAC41p

De app heet WORKMUNITY en dat is een samenvoeging van de woorden work en community. Dit is namelijk waar het allemaal om gaat. Voor het kenniscafé hadden we een prototype gemaakt. Op een aantal onderdelen van het prototype konden mensen klikken en zo kregen mensen een beeld van de app. Tijdens alle drie de rondes hebben we heel veel positieve feedback gekregen die mij ook steeds enthousiasmeerde. Ook waren er een aantal verbeterpunten, zoals:

  • Door de blauwe kleur was niet alles even goed te zien.
  • Als je een openbare en een besloten app maakt, kan het ook gebruikt worden als marketingtool.
  • De echte noodzaak voor het dagelijks gebruik van de app mist nog. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren doordat je alleen een vergaderruimte kan boeken via de app.
  • Zorg dat de app aan te passen is aan elk bedrijf.
  • De profielpagina moet ook een klein portfolio bevatten.
  • Er mist nog een prikbord.

Deze feedback was erg waardevol en daar hebben we ook iets mee gedaan. We hebben de app uitgebreid en verbeterd. Zo is hij beter te lezen en kan er op meer dingen geklikt worden.

werkcom 1-01                      Workmunity 1-01

 

 

Omdat er per ronde drie tafels meededen, konden de studenten ook bij elkaar meekijken. Ik heb meegedaan bij KM Analytics. Hier kregen we stellingen en moesten we bepalen waar we deze stelling bij vonden passen. Wij kregen de stelling: in hoeverre is een organisatiestructuur van invloed op de kennisdeling? Hierover konden we discussiëren. Dit was erg interessant omdat iedereen hier een andere mening over had. De laatste ronde zat ik bij het groepje van Analytics. Hier was voornamelijk de vraag in welke vorm ze hun onderzoek moesten gieten. Mij leek het leuk om een Sims-achtig filmpje te maken. Waarbij je kon zien dat de vaardigheden elke keer omhoog gaan hoe vaker je een vaardigheid beoefend. Volgens mij viel dit niet helemaal in de smaak. Ik vond het heel leuk om te zien waar de andere groepen mee bezig waren. Er was duidelijk veel gebeurd sinds de laatste keer dat we over het onderzoek spraken.

image1-2

 

Ik heb een super leuke avond gehad. De avond heeft mij veel inspiratie gegeven voor niet alleen het honoursprogramma maar ook voor de toekomst. Het delen van je kennis geeft zoveel energie.

Dit zal mijn laatste blog over kennismanagement zijn. Mijn weg is voltooid. Ik heb een super ervaring gehad en ik wil vooral Katja en de groep bedanken. Bedankt voor alle kennis en gezelligheid. Ik zal de dinsdagen missen als ik in Oxford zit.

Plaats een reactie